Magazyn Legal Business Polska

0
3

Dlaczego piszemy o branży prawniczej?

Historia dużych biznesowych kancelarii rozpoczęła się pod koniec XIX wieku – te początki to oczywiście Stany Zjednoczone i Wielka Brytania. W sumie to ponad 120 lat doświadczeń. Od ponad 30 lat w światowej, biznesowej branży prawniczej uczestnicy także Polska, budując swoje know-how i krajowy, wolnorynkowy, sektor usług doradztwa prawnego. Przez ten czas nasza branża prawnicza przeżywała i złote czasy, i kryzysy. Rozwijały się z jednej strony duże, międzynarodowe i polskie kancelarie, z drugiej mniejsze firmy prawnicze skupione na rynkowych niszach. Ten rozwój przynosi wciąż nowe pytania i wyzwania. 

Zacznijmy od pytań. 

W biznesowej branży prawniczej niewątpliwie od zawsze liczył się sukces – przeprowadzenie wielkiej transakcji, wygrana w ważnym sporze czy po prostu wyniki finansowe. W ostatnim czasie, tak jak w wielu innych sektorach, jeszcze ważniejsze niż kiedyś stało się jednak także to, jak do tego sukcesu dochodzimy, czy to w wymiarze całej organizacji, czy w wymiarze indywidualnym, w jaki sposób i jakim kosztem ten sukces osiągamy. 

Nie brakuje też prawników, którzy zaczynają od pytania jak w ogóle osiągnąć sukces, gdy konkurencja na rynku stale się zaostrza. Jeszcze kilka lat temu pojawiały się publikacje o nadpodaży prawników czy pauperyzacji zawodu. Mam wrażenie, że jednak porzuciliśmy już te narzekania i skupiliśmy się na tym, jak wyróżnić się wśród innych, jaką wybrać specjalizację, jak zbudować portfolio klientów, jak tworzyć swoją kancelarię. 

Do tego wielu zadaje sobie też pytania, jak pokierować swoją karierą prawniczą, jakim prawnikiem być, gdzie pracować, jak inwestować w siebie? A czasami pada też pytanie czy w ogóle chcę być jeszcze prawnikiem?

Wyzwań również nie brakuje. 

Nowe pokolenie prawników, które inaczej patrzy na łączenie pracy i życia prywatnego, zmieniające się wymagania klientów, nowe obszary doradztwa prawnego, technologie, nowe modele świadczenia usług, rozwijający się trend ESG, kwestia równości i równouprawnienia – to tylko niektóre z tych najbardziej aktualnych. 

Te wszystkie pytania i wyzwania wywołujące kolejne, którym trzeba stawić czoła, to doskonałe tematy do rozmowy, refleksji i analizy na tym etapie rozwoju branży prawniczej, na jakim się znaleźliśmy. 

Ponad trzy dekady sprawiły, że mamy z kim rozmawiać. Na naszym rynku nie brakuje prawników, którzy są nie tylko doskonałymi doradcami klientów, ale także wnikliwymi obserwatorami branży. W tym także ci, którzy ten rynek budowali. 

Dodatkowo, patrząc na sektor usług prawnych, nie sposób nie dostrzec też wielu młodych talentów, prawników, którzy budują swoje kariery lub swoje firmy w różnych obszarach doradztwa prawnego z użyciem technologii i nowych modeli biznesowych.

Magazyn Legal Business Polska

Na naszym portalu te cenne biznesowe i prawnicze doświadczenia, obserwacje, pomysły i inspiracje chcemy opisywać w nowej, rozszerzonej formie – w cyfrowym Magazynie Legal Business Polska. 

W pierwszym wydaniu proponujemy wywiady i artykuły, które dotykają zarówno historii kształtowania się rynku prawniczego w Polsce, jak i aktualnych wyzwań.

Jedni z najbardziej doświadczonych prawników M&A w Polsce Paweł Rymarz i Paweł Zdort opowiadają o wyjściu z sieci Weil Gotshal & Manges oraz samodzielnym budowaniu dużej kancelarii transakcyjnej, nie unikają przy tym ciekawych ocen polskiego rynku prawniczego oraz opowieści o tym, jak ten rynek się rozwijał. 

Małgorzata Surdek, wiceprezeska sądu arbitrażowego ICC w Paryżu, doświadczona partner, która przez dekadę zasiadała w zarządzie globalnym międzynarodowej kancelarii CMS, w rozmowie z nami szczerze mówi o tym, dlaczego po 25 latach zdecydowała się na odejście z tej firmy prawniczej. Wspomina przy tym rozwój kancelarii w Polsce i, w tej perspektywie, kształtowanie się całej branży. Małgorzatę Surdek pytamy także o to, czy na polskim rynku prawniczym brakuje dobrych menadżerów.

Proponujemy także rozmowę z partnerami zarządzającymi nowej międzynarodowej kancelarii na naszym rynku. Wejście wywodzącej się z Wielkiej Brytanii firmy Osborne Clarke do Polski oficjalnie miało miejsce 1 marca. Ze względu na wojnę w Ukrainie, nie zostało oczywiście tak mocno podkreślone, jak by na to zasługiwało w normalnych warunkach. A jest to sprawa o tyle ważna dla branży, że przełamuje pewien trend lub chociaż nastrój. W ostatnich latach mieliśmy do czynienia raczej ze znikaniem międzynarodowych marek prawniczych z naszego rynku, ograniczaniem ich działalności i pogłoskami o kolejnych „wyjściach z Polski”. 

Barometrem sytuacji na rynku prawniczym jest w pewnym zakresie stan rekrutacji. Dlatego w ramach premierowego wydania cyfrowego Magazynu Legal Business Polska poprosiliśmy o komentarz kilku doświadczonych headhunterów, którzy pod tym względem oceniają pierwsze 6 miesięcy tego roku w branży. 

Postanowiliśmy też sprawdzić pewną branżową legendę. Czy prawnikom in-house rzeczywiście żyje się lepiej i zmiana pracy z kancelarii na wewnętrzny dział prawny może się okazać zbawienna dla naszego życia prywatnego? 

To tylko część tematów, które pojawiły się w pierwszym wydaniu cyfrowego Magazynu Legal Business Polska. Lista wszystkich artykułów dostępna jest na stronie Magazynu.

A jeżeli czytając ten wpis, przychodzą Państwu na myśl branżowe tematy, które także warto poruszyć albo, o których sami chcieliby Państwo opowiedzieć w ramach Magazynu Legal Business Polska, pozostajemy do dyspozycji kontakt@testlbp.dkonto.pl.