Jak zmieniają się działy prawne firm? Jak będą wyglądać w 2025 roku? Eksperci z działu Legal Operations Transformation Services firmy KPMG dwa lata temu przygotowali 10 prognoz opisujących transformację, jaka zajdzie w wewnętrznych zespołach prawnych przedsiębiorstw właśnie do 2025 roku. Część z nich już oczywiście można zaobserwować. Inne jeszcze, potencjalnie przed nami. Tu znajdziecie pełne opracowanie KPMG. Poniżej prezentujemy nasze podsumowanie.
1. Połowa zespołu działu prawnego in-house nie będzie prawnikami.
Do obsłużenia różnych narzędzi będą potrzebni analitycy danych, programiści, inżynierowie prawni.
2. Systemy contract lifecycle management będą tak samo ważne, jak ERP czy CRM.
Scentralizowanie zarządzania umowami będzie po prostu bardziej efektywne i bezpieczniejsze.
3. Nie będzie rozróżnienia na systemy legal tech i inne używane w firmie.
Jak prognozują eksperci KPMG, organizacje chcąc unikać kosztów, nie będą kupować samodzielnych technologii prawnych. Będą zainteresowani kompleksowymi rozwiązaniami, które tworzą lub łączą się z całym ekosystemem technologicznym firmy.
To będzie miało też inny skutek. Według prognoz KPMG producenci legal tech albo znikną z rynku, albo zostaną wchłonięci przez większych graczy.
4. Czytanie danych będzie równie ważne, jak czytanie zapisów umów i definicji prawnych.
Tu znowu nawiązanie do contract lifecycle management, bo chodzi o dane, które tworzą wartość umowy i pozwalają sprawdzić, czy rzeczywiście działa oraz jest korzystna dla firmy.
5. Zespoły prawne będą oceniane na podstawie ścisłych KPI także takich jak wypracowany zysk.
Według KPMG zadaniem działów prawnych nie będzie tylko unikanie kosztów i ryzyk, ale także generowanie zysków, czy choćby tworzenie otoczenia do zarabiania przez firmę.
6. Client experience będzie w centrum działania wewnętrznych zespołów prawnych.
Wewnętrzni klienci są zachęcani do skorzystania z coraz bardziej przyjaznych usług prawnych zewnętrznych dostawców, stąd prawnicy in-house będą musieli niezwykle zadbać o standard obsługi.
7. Podstawowymi, standardowymi czynnościami prawnymi będą się zajmować zespoły biznesowe, nie prawne.
To dzięki technologiom i automatyzacji. Prawnicy będą zajmować się zadaniami o większej wartości.
8. Negocjowanie i podpisywanie umów będzie przebiegać całkowicie online w dedykowanych aplikacjach.
To oczywiście się dzieje. Warto jednak podkreślić, że nie chodzi tu tylko o podpisywanie dokumentów online, ale cały proces negocjacji. Według KPMG nadchodzi koniec tradycyjnych redline’ów i przesyłania sobie plików.
9. Dyrektorzy operacyjni ds. prawnych będą tak samo ważni, jak general counsels.
Przy założeniu, że dział prawny będzie zajmował się nie tylko czystym doradztwem prawnym, ale także tworzeniem całego systemu operacyjnego stojący na czele prawnik to będzie za mało. Taki zespół, według przewidywań KPMG, będzie potrzebował także dyrektora operacyjnego.
10. Zarządzanie kulturą i zmiana sposobu myślenia będą miały kluczowe znaczenie.
Czy rzeczywiście te wszystkie przewidywania staną się rzeczywistością już w 2025 roku?